Το χέρι στην τσέπη των συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας έχουν βάλει τα πενταψήφια νούμερα με τις υπέρογκες χρεώσεις τους. Χιλιάδες χρήστες κινητών τηλεφώνων που βλέπουν τους λογαριασμούς τους χρεωμένους με μεγάλα ποσά από τα μηνύματα που αποστέλλονται από αυτούς τους αριθμούς, εν αγνοία και χωρίς την συναίνεση τους.
Τι είναι τα πενταψήφια νούμερα;
Είναι “Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρισης”. Οι περισσότεροι από τους αριθμούς αυτούς σου στέλνουν μηνύματα για τα οποία χρεώνεσαι με την λήψη τους και τα οποία περιέχουν πληροφορίες για διάφορα θέματα και ως επί το πλείστον παντελώς άχρηστες .
Είναι νόμιμο αυτό; Όχι χωρίς την ρητή συγκατάθεση του χρήστη στην συνδρομή της υπηρεσίας που αντιστοιχούν αυτοί οι αριθμοί. Η πρακτική τους συνιστά εξαπάτηση των καταναλωτών και αυτό το γνωρίζουν και οι ίδιοι, και οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας αλλά και το ίδιο το κράτος ΑΛΛΑ .... κανείς δεν κάνει τίποτε διότι ..... “ειναι πολλά τα λεφτά Άρη....” όπως έλεγε και ο Σπύρος Καλογήρου στον Νίκο Κούρκουλο στην ταινια «Λόλα» του Ντίνου Δημόπουλου. Οι “εταιρίες πολυμεσικής πληροφόρησης” παίρνουν το χρήμα, οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας το μερίδιό τους από την παροχή του δικτύου τους και τις υπηρεσίες είσπραξης και απόδοσης, οι τράπεζες ειπράττουν τέλη από τις μεταφορές των ποσών από λογαριασμό σε λογαριασμό και τέλος το κράτος εισπράττει το ΦΠΑ από τις .... προσφερθείσες υπηρεσίες! Ολοι ευχαριστημένοι , εις υγείαν των κορόιδων! Διότι αν κάποιος από τους ανωτέρω, πάροχοι κινητής τηλεφωνίας ή το Ελληνικό κράτος (νομοθετική εξουσία, κόμματα και βουλευτές) ήθελε να σταματήσει την εν λόγω εξαπάτηση θα την είχε σταματήσει την επόμενη ημέρα.
Εξωφρενικές χρεώσεις από το πουθενά.
Η μέθοδός τους είναι απλή. Σας στέλνουν ένα μήνυμα στο κινητό σας, το οποίο σας πληροφορεί οτι γίνατε συνδρομητής στην “τάδε” υπηρεσία ενημέρωσης και αν θέλετε να απενεργοποιήσετε την υπηρεσία στην οποία έχετε εγγραφεί, όπως αυτοί υποστηρίζουν, πρέπει να στείλετε μήνυμα σε έναν άλλον πενταψήφιο αριθμό. Παράδειγμα: «Καλωσήλθες στην υπηρεσία τάδε! Πάροχος: ταδε, Τηλ. …, Χρέωση: 2.08 € Χ 3 SMS = 6.24 €/εβδ. + Τυχόν τέλη κινητής, Διαγραφή: STOP ΣΤΟ 54666 Συνδρομητική υπηρεσία» Αξίζει να σημειωθεί ότι το SMS παρέχει και τηλέφωνο επικοινωνίας για την «εξυπηρέτηση πελατών».
Το θέμα είναι ότι ακόμα κι αν ο αποδέκτης των μηνυμάτων απλώς τα σβύσει, τα μηνύματα δεν σταματούν να έρχονται και όχι μόνο να… έρχονται, αλλά και να τον χρεώνουν. Πολύ χειρότερα αν στείλει μήνυμα στον πενταψήφιο αριθμό που του συνιστούν . Όσο για το κόστος αυτών των μηνυμάτων, μπορεί να είναι από μερικά ευρώ έως 400€ . Τα μεγάλα ποσά είναι ελάχιστα αλλά τα μικρά αφορούν χιλιάδες συμπολίτες μας.
Εάν δεν δώσετε σημασία σε αυτά ή σε παρόμοια μηνύματα, θεωρώντας ότι είναι κάποια προσφορά ή διαφημιστικά κόλπα, στον επόμενο λογαριασμό του κινητού σας τηλεφώνου θα βρείτε χρέωση γι’ αυτά. Οι χρεώσεις μπορεί να είναι από μερικά ευρώ έως εκατοντάδες, ενώ πολλοί καταναλωτές, που δεν ελέγχουν τους λογαριασμούς τους, πέφτουν θύματα και χάνουν χρήματα
τα οποία οι εταιρείες που στέλνουν αυτά τα μηνύματα εισπράττουν, μέσω του παρόχου του κινητού τους.
Ο δικηγόρος κ. Κωνσταντίνος Βαθιώτης, Αναπληρωτής Καθηγητής Ποινικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης θεωρεί οτι υπάρχει η υπόνοια ότι «η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας προσφέρει το δίκτυό της, στις τρίτες εταιρείες και αυτοί οι δύο βάσει συμβάσεως μοιράζονται τα χρήματα». «Η ύπουλη συμπεριφορά τους βασίζεται στο ότι δεν εύκολο να θεμελιώσει κανείς το έγκλημα της απάτης, καθώς η θεμελίωση του εγκλήματος της απάτης (άρθρο 386 ΠΚ) αλλά και της απάτης με υπολογιστή (άρθρο 386Α ΠΚ) είναι ιδιαίτερα σύνθετη», επισημαίνει και προσθέτει:
«Το σκανδαλώδες ερώτημα είναι για ποιο λόγο η ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων) δεν διευθετεί το ζήτημα, εμποδίζοντας μεταξύ άλλων τη δυνατότητα των εταιρειών να μας στέλνουν μηνύματα, παρότι έχουν γίνει πάνω από 10.000 καταγγελίες. Με ποια λογική μπορεί να θεωρεί η Επιτροπή ότι είναι νόμιμη η ενέργεια της εκάστοτε τρίτης εταιρείας που προσφέρει τις υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης, από την στιγμή που η εταιρεία αυτή (να σημειωθεί ότι υπάρχουν περίπου 300 τέτοιες εταιρείες) στέλνει χρεωστικά μηνύματα για υπηρεσίες που ο πολίτης ποτέ δεν επέλεξε. Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτά τα χρεωστικά μηνύματα αποστέλλονται στον χρήστη, ακόμη και την ώρα που κοιμάται, χωρίς να μπορεί εκ των πραγμάτων να αξιοποιήσει τον κωδικό που του αποστέλλεται για να επισκεφθεί την ιστοσελίδα της συνδρομητικής υπηρεσίας» (Πηγή: https://tinyurl.com/v2rvyl5 )
Απέναντι στην αδράνεια των “υπευθύνων” οι πολίτες δεν έχουν άλλο όπλο από την συσπείρωση και ανάληψη δράσης. Ο μηχανικός συστημάτων Πληροφορικής Μιχάλης Κρανίδης, έχει δημιουργήσει ειδική σελίδα στο Facebook, με σκοπό να βοηθήσει όσους έπεσαν θύματα, αλλά και να προστατέψει προληπτικά ανθρώπους από την εξαπάτηση. Ο ίδιος επισημαίνει στο Sputnik: «Μπίζνες εκατομμυρίων έχουν στηθεί στις πλάτες ανυποψίαστων πολιτών από αδυσώπητες εταιρείες. Ξεκίνησα τη σελίδα καθότι έπεσα και εγώ θύμα αυτής της απάτης» αναφερόμενος στις εταιρίες πολυμεσικής πληροφόρησης. Ένα τεράστιο ερώτημα που προκύπτει «είναι τι θα γίνει με τους ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας που πέφτουν θύματα αυτής της απάτης, δεν την αναγνωρίζουν και δεν γνωρίζουν πώς να την καταγγείλουν».
Όπως τονίζει, πρόκειται για εταιρείες που εκμεταλλεύονται την ασάφεια της νομοθεσίας. «Είναι τόσο πολύπλοκο πλέον το νομικό πλαίσιο που πρέπει να γίνει αρκετή σοβαρή δουλειά για να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση», υπογραμμίζει ο κ. Κρανίδης.
Ο κ. Βαθιώτης επιβεβαιώνει από νομικής πλευράς ότι ο αποτελεσματικός χειρισμός τέτοιων υποθέσεων υπό το πρίσμα της απάτης συναντά κάποια εμπόδια που έθεσε ο νέος Ποινικός Κώδικας, ο οποίος κατήργησε την κατ’ επάγγελμα απάτη, ενώ μετέτρεψε ακόμη και την κακουργηματική απάτη σε κατ’ έγκλησιν διωκόμενο έγκλημα. «Ο ποινικός κώδικας πρέπει να αλλάξει: η απάτη όταν η βλάβη δεν είναι απλώς μικρής αξίας, πρέπει να γίνει αυτεπαγγέλτως διωκόμενη. Θα πρέπει να μπορεί ο εισαγγελέας να ψάξει μόνος του τι έχει γίνει. Με μια αναφορά και μόνο να καταλάβει ότι στην περίπτωση αυτή υπάρχουν θύματα χιλιάδες Έλληνες πολίτες», τονίζει και προσθέτει: «Ο πολίτης δεν έχει τρόπο να αμυνθεί απέναντι σε τέτοιες νέες ύπουλες περιπτώσεις. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να συνδεθούν όλα τα περιστατικά για να φτιαχτεί μια ενισχυμένη ομαδική έγκληση.».
Ενέργειες επ αυτού μέχρι στιγμής από αρμόδιο φορέα ΔΕΝ έχουν γίνει.
Πως μπορείτε να δείτε εάν ένα πενταψήφιο νούμερο είναι αριθμός υψηλής χρέωσης;
Πολύ απλά μέσω της σελίδας https://www.eett.gr/opencms/opencms/EETT/Electronic_Communications/Telecoms/MMInfoSrv/search.html?cat=YPP2
Πως μπορεί λοιπόν κανείς να προστατευθεί;
Πάρτε την κατάσταση στα χέρια σας. Ενημερωθείτε και ενημερώστε όλους τους γνωστούς και φίλους σας. Αρνηθείτε να πληρώσετε έστω και ένα ευρώ για τέτοιες παράνομες χρεώσεις.
Εφαρμόστε τα παρακάτω:
1. Διαβάστε πολύ προσεκτικά το συβόλαιό σας με την εταιρία κινητής τηλεφωνίας. Πιθανότατα θα βρείτε με πολύ πολύ ψιλά (μικρά έως .... αόρατα) γραμματάκια οτι “ αποδέχομαι οποιαδήποτε χρέωση μέσω αριθμών τύπου 54ΧΧΧ” . Την επόμενη φορά που θα κάνετε συμβόλαιο, αν το δείτε ξανά γραμμένο αρνηθείτε να το υπογράψετε εάν αυτό δεν απαλειφθεί. Εαν η ανανέωση γίνεται προφορικά ζητήστε ρητά να σας διαβάσουν τους όρους του συμβολαίου. Αν αρνηθούν ζητείστε να σας το στείλουν ταχυδρομικά για να το διαβάσετε και κατόπιν να το υπογράψετε.
2. Όμως και οι “εταιρίες πολυμεσικής πληροφόρησης” θα πρέπει να έχουν την ρητή συγκατάθεσή σας γραπτή (μέσω κάποιας παραπλανητικής εφαρμογής στο ίντερνετ) ή προφορική ηχογραφημένη. ΠΡΟΣΟΧΗ! Εκεί είναι το κόλπο. Σας τηλεφωνούν , σηκώνετε το τηλέφωνο και λέτε “ΝΑΙ;” και σας το κλείνουν. Αυτό τον ΝΑΙ χρησιμοποιούν ως συναίνεσή σας. Φυσικά αυτό ΔΕΝ είναι νόμιμο, διότι θα πρέπει πρώτα να αναφέρουν την επωνυμία της εταιρίας τους , να σας πληροφορήσουν οτι η κλήση καταγράφεται , κατόπιν να σας διαβάσουν τους όρους παροχής των υπηρεσιών τους και κατόπιν να συναινέσετε.
3. Ζητήστε από την εταιρία κινητής τηλεφωνίας δύο πράγματα.
Πρώτον : Την φραγή εισερχομένων για όλα τα πενταψήφια.
Δεύτερον: Την υπαγωγή σας στο άρθρο 11 Ν. 3471/2006
Τι είναι το Μητρώο του άρθρου 11
Σύμφωνα με το άρθρο 11 παρ. 2 Ν. 3471/2006, κάθε πάροχος υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών οφείλει να τηρεί έναν ειδικό κατάλογο («Μητρώο») με στοιχεία των συνδρομητών του, οι οποίοι έχουν ζητήσει να μην δέχονται τηλεφωνικές κλήσεις για απ' ευθείας εμπορική προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς. Το Μητρώο είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου (νομικού ή φυσικού προσώπου) που επιθυμεί να επικοινωνήσει με τους συνδρομητές με σκοπό την εμπορική προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών και ο οποίος έχει την υποχρέωση να το αναζητήσει και να το λάβει υπ' όψιν του σε οποιαδήποτε ενέργεια προώθησης.
Οι συμβουλές της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων
Η ΕΕΤΤ, με αφορμή τη μεγάλη αύξηση καταγγελιών, σχετικά με Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης (YΠΠ) και ειδικότερα, αυθαίρετες χρεώσεις μέσω πενταψήφιων αριθμών αυξημένης χρέωσης, απευθύνει στους καταναλωτές τις ακόλουθες συστάσεις:
Προστατεύετε κάθε συσκευή που συνδέεται στο Διαδίκτυο, εγκαθιστώντας ειδικό πρόγραμμα προστασίας από ιούς, εάν δεν διαθέτει ήδη. Επίσης, “κατεβάζετε” τακτικά τις ενημερώσεις, ώστε να αναβαθμίζετε το επίπεδο ασφαλείας της συσκευής σας. Επιλέξτε το πρόγραμμα προστασίας αποκλειστικά από επίσημα «app stores».
Μην παρακάμπτετε τις ρυθμίσεις ασφαλείας της συσκευής, ώστε να μην καθίσταται ευάλωτη σε κακόβουλο λογισμικό. Επισημαίνεται ότι, η εγκατάσταση κακόβουλου λογισμικού σε κινητές συσκευές συχνά δεν γίνεται αντιληπτή από τον χρήστη και συνεπάγεται κινδύνους, όπως η αποστολή μηνυμάτων σε αριθμούς αυξημένης χρέωσης, χωρίς τη βούλησή του.
«Κατεβάζετε» εφαρμογές μόνο από επίσημα «app stores». Συνιστάται να διαβάζετε προσεκτικά τους όρους, πριν εκχωρήσετε στην εφαρμογή το δικαίωμα πρόσβασης και χρήσης των προσωπικών δεδομένων (π.χ. αριθμοί τηλεφώνων, SMS, φωτογραφίες) που έχετε αποθηκεύσει στο κινητό τηλέφωνό σας.
Πριν καταχωρήσετε τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου σας σε διαδικτυακούς τόπους ή εφαρμογές για να εγγραφείτε ή να συμμετάσχετε σε ΥΠΠ, διαβάζετε προσεκτικά τους όρους και το κόστος. Το ίδιο ισχύει και για υπηρεσίες που προσφέρονται ή διαφημίζονται μέσω ηλεκτρονικών και έντυπων ΜΜΕ.
Διαβάζετε προσεκτικά τους όρους διαφημιστικών καταχωρήσεων και ελέγχετε εάν αφορούν σε συνδρομητική υπηρεσία ή υπηρεσία που ολοκληρώνεται σε περισσότερα από 1 SMS κ.λπ.
Το μηνιαίο κόστος για συνδρομητικές ΥΠΠ δεν πρέπει να υπερβαίνει τα €20 ανά υπηρεσία (αριθμό), πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ, εκτός εάν έχετε δηλώσει διαφορετικό όριο.
Επιλέγετε τη φραγή, είτε σε όλες τις ΥΠΠ, είτε σε ορισμένες αριθμοδοτικές σειρές, ανάλογα με τη χρήση. Για την ενεργοποίηση της φραγής, επικοινωνήστε με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην οποία είστε συνδρομητής.
Σε περίπτωση που διαπιστώσετε αδικαιολόγητες χρεώσεις στον λογαριασμό του κινητού τηλεφώνου σας, επικοινωνήστε με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην οποία είστε συνδρομητής.
Επίσης στην ιστοσελίδα της ΕΕΤΤ (https://www.eett.gr/opencms/opencms/EETT/index.html) υπάρχει και σελίδα για καταγγελίες που μπορούν να υποβάλλουν οι πολίτες. ( https://www.eett.gr/opencms/opencms/EETT/Consumer/complaints.html )
Κατόπιν καταγγελιών πρόστιμα της τάξης του 1,2 εκατ. ευρώ επέβαλε το 2017 η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων σε παρόχους Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ), υπηρεσιών. Για το 2018 και μετά δεν μπόρεσα να βρω στοιχεία στο διαδίκτυο.
Επισημαίνεται, όπως έγινε γνωστό από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, οτι απο την 1η Οκτωβρίου, τέθηκε σε ισχύ το δεύτερο στάδιο ρυθμίσεων του Κανονισμού για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες. Μεταξύ άλλων, με το δεύτερο στάδιο ρυθμίσεων επιβάλλονται στους παρόχους ηλεκτρονικών επικοινωνιών σημαντικές υποχρεώσεις, μεταξύ των οποίων:
• Μεγαλύτερη διαφάνεια ως προς τους συμβατικούς όρους
• Μεγαλύτερη προθεσμία για καταγγελία σύμβασης
• Ενημέρωση για υπέρβαση ορίου κατανάλωσης προγραμμάτων κινητής τηλεφωνίας
• Αυτόματη πίστωση λογαριασμού για βλάβες
• Δωρεάν γραμμή εξυπηρέτησης βλαβών από οποιοδήποτε δίκτυο
• Μεγαλύτερη ευελιξία στον τρόπο υποβολής καταγγελίας σύμβασης
• Απαγόρευση επιβολής τέλους διακοπής/ανανέωσης σύμβασης
Σε σχέση με το τελευταίο σημείο, η ΕΕΤΤ διευκρίνισε ότι η υποχρέωση των παρόχων να μην επιβάλουν τέλος αποσύνδεσης λόγω διακοπής /καταγγελίας σύμβασης (σταθερής ή κινητής τηλεφωνίας) δεν αφορά σε συμβάσεις ορισμένου χρόνου, αλλά μόνο συμβάσεις αορίστου χρόνου και συνδέσεις καρτοκινητής τηλεφωνίας. Δείτε αναλυτικά εδώ ( https://www.lawspot.gr/nomika-nea/eett-dieykriniseis-shetika-me-telos-diakopis-kataggelias-symvasis) .
Πηγές: Νόμος 3471/2006 (ΦΕΚ 133/Α'/28.6.2006).
https://tinyurl.com/v2rvyl5
https://www.lifo.gr/now/greece/162341
https://tinyurl.com/qspb79c
https://tinyurl.com/vn5zz9e
Σ.Π. Καρυπίδης
Αντιπρόεδρος ΤΣ ΕΑΑΣ Πιερίας
Σ.Π. Καρυπίδης
Αντιπρόεδρος ΤΣ ΕΑΑΣ Πιερίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου